Monday, March 20, 2017

Bintik Merah Dan Berair, Chicken Pox Ke Campak

Monday, March 20, 2017,11:14 AM |

Assalammualaikum dan selamat pagi. 

Mula-mula mama tengok ada 5 bintik merah kat badan Abg Haq. Ingatkan kene gigit nyamuk. Tak lama tu makin banyak. Kemudian dekat bintik merah tu ada air gelembong, mama dah rasa lain macam je. Abg haq pernah kene campak keladi masa umur setahun lebih dulu tapi xda la macam ni keadaannya. Makin lama makin banyak dan naik ke muka, kepala, tangan. Rupanya kene chicken pox. 

Beza chicken pox dengan campak adalah campak tu ruam yang banyak dekat badan diikuti dengan demam dan keadaan badan yang tidak sihat manakala chicken pox pula bintik dekat badan diikuti dengan gelembong air, air itu kuman yang menyebabkan senang merebak. Bila air di gelembong dah pecah, ia akan kering, masa proses kering tu la ia akan rasa gatal.

Kesian anak mama, harini dah masuk hari ke empat. Bawa Abg Haq ke klinik doc bagi calamine lotion dan ubat syrap tahan gatal. Semoga anak mama cepat sembuh dan tak menjangkiti Ilman dan Ali ye.

 Hari ke tiga kene chiken pox.


Doc kata minum lebih air suam dan jangan berjalan-jalan, duduk je dekat rumah. Jauhkan daripada adik-adik sebab penyakit ini berjangkit. Iktiar mama pula, beli air kelapa dan pantang makan. Makan lauk ikan dan sayur sahaja, ayam ke makanan laut ke semua tak boleh. Baju kene basuh asing dan Abg haq tak boleh berpeluh-peluh sangat sebab bila berpeluh, bintik merah cepat merebak.