Thursday, March 16, 2017

Setelah Batuk 4 Hari Ali Baihaqi sah kene Bronchial Pneumonia

Thursday, March 16, 2017,10:15 AM |
BRONCHIAL PNEUMONIA
16 JAN 2017
MUHAMMAD ALI BAIHAQI BIN MOHD FAIRUZ
8 BULAN 22 HARI


Semoga anak mama Muhammad Ali Baihaqi cepat sembuh. Naik ambulan kemudian terus ke bahagian kecemasan zon merah di Hospital Melaka. Risau betul mama, alhamdulillah setelah xray dan pemeriksaan daripada doktor pakar kanak-kanak, mereka kata jangan risau. Ali cuma ada jangkitan di paru-paru (pneumonia). 

Pertama kali masuk ke zon merah seumur hidup mama membuatkan mama merasakan keinsafan di dalam diri ini. Kesihatan yang baik adalah benda yang paling bernilai dalam hidup. Ya Allah berikan aku, ibu bapaku, suamiku dan keturunanku kesihatan yang baik agar dapat menjalani kehidupan dengan baik. Berikan kami nikmat syukur kepada mu Ya Allah. Mama betul-betul merasa kerdil dan tak berdaya tengok pesakit di Zon Merah ini. Semoga Allah permudahkan urusan mereka. 


Hari ke tiga Ali mula aktif semula (gambar kat atas). Tidak seperti hari pertama dan kedua, Ali bangun untuk susu, makan, ambik gas selebihnya ali tidur. Sampaikan mama risau, kenapa Ali tidur je misi? Misi kata takpe kak, dia penat tu, biar dia berehat. Mama rindu anak mama yang aktif tika ini. Moga Ali kuat ye sayang. 


Tika ini Ali dah nak main semula. Bagi mainan dibelek-beleknya, ketawa-ketawa dengan mama, abang-abang datang pun Ali suka main. Abang Haq dan Abang Ziqri tidak datang hari-hari sebab mereka suka bising dan berlari-lari, mungkin abang ingin sini palyground kot. Mereka akan datang 2 hari sekali. Tika ini Ali diberi gas 4 jam sekali dengan 2 kali pam. Tidak seperti sebelum ni, 2 jam sekali dengan 6 kali pam. 


Ali nak keluar ni. Alhamdulillah beransur pulih anak mama ni. 6 hari di Hospital. Kita bagi laluan anak-anak yang lain. Kat Hospital Melaka ni selalu penuh dan katil asyik tak cukup je. Ramai juga yang kene pneumonia macam Ali. Kesian anak-anak kecil, moga cepat sembuh ye sayang-sayang semua.