Wednesday, October 17, 2012

Tips untuk elak muka berjerawat

Wednesday, October 17, 2012,4:28 PM |
waa, nak bagi tips pula.. bukan tips yang dasyat-dasyat pun tapi apa yang kite amalkan dan alhamdulillah muka tidak ada jerawat kecuali apabila ade perubahan hormon (lepas bendera merah kuar ada la sebutir dua yang singgah ). 

Okeh, jom baca.

1. Cuci muka apabila bangun tidur dan sebelum tido.
2. Minum air yang secukupnya iaitu 8 gelas bersamaan 2liter sehari . (tapi kite minum 3 liter    
    sebab ambil supplement)
3. Jaga pemakanan seharian ( Jangan la tiap-tiap hari makan masak lemak)
4. Memakai pakaian yang meresap peluh dan pakaian yang agak longgar. (kulit perlu 
    oksigen juga)
5. Jangan terdedah terlalu lama dengan pancaran matahari (Kalau kene baris tu kena pakai 
    sunblock)
6. Memakai cream muka yang sesuai sebab habuk, debu dan persekitaran yang tidak bersih 
    punca muka kite cepat berminyak dan kotor 
7. Tidak ramai yang menitik beratkan zat yang diperlukan kulit. Sebab itu secara tidak 
    langsung kulit menjadi tidak kuat menghalang jangkitan kuman. 
8. Yang paling penting jangan picit jerawat kerana ia akan menambahkan radang pada kulit 
    dan menjadikan kulit berlubang.


haa.. sesiapa yang tangan gatal nak picit jerawat ingat-ingat la yer. 

Zat macam mana yang diperlukan untuk kulit kite yer.. secara ringkasnya la.

Vitamin C - untuk merangsang pembentukan kolagen dan menyekat pembentukan pigmen (penyebab utama kejadian jeragat)
 Oren, betik, kacang peas hijau,  nenas,  bayam, strawberri, tomato.

Vitamin E - Antioksidan yang kuat untuk memerangi radikal bebas.
minyak sayuran, sayuran berdaun hijau gelap, kacang, biji-bijian , dan semua bijirin. 

Multivitamin dan mineral - Sebagai pelengkap nutrisi 
Dengan memakan berbagai jenis makanan termasuklah buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin.

Vitamin B5 - dikenali sebagai "vitamin anti-stress" . Anda tahu stress menyebabkan jerawat. 
Daging lembu, ragi yang ditapai, telor, sayuran segar, buah pinggang, hati, kulat, kacang, royal jelly, ikan air masin, dan gandum.

haaa.. sebenarnya banyak lagi tapi itulah diantaranya. Dalam kehidupan seharian kite ni sempat ke kite nak makan makanan seimbang ni. kalau sempat bagus la tapi cukup ke zat dalam makanan kite tu.

Contoh kite nak dapat khasiat vitamin c dari buah oren. Tapi tahukah anda buah oren akan menghasilkan vitamin C lengkap (sekitar 45-60mg)  dalam masa 10 hari selepas buah itu masak ranum. Kalau lambat petik khasiatnya akan berkurangan dari masa ke semasa. kalau tidak cukup masak kandungan vitamin C pula sedikit.

Jangan risau, masih ada jalan penyelesaian nya.. teng teng teng...



boleh ditambah dengan yang ini juga


inilah adalah rangkaian vitamin yang anda perlukan untuk mendapatkan kulit yang sihat dan juga untuk kesuburan badan. Boleh pilih ikut kesesuaian dan masalah yang anda hadapi. Jika pening nak pilih yang mana satu, apa lagi email/msj kite la.. hanie 013-3929451@ emy_2912@yahoo.com.my. 

TESTIMONI KLIK SINI

KLIK SINI JUGA

Read More...

Thursday, October 11, 2012

Soy Protein Isolated vs Soy Protein Concentrate

Thursday, October 11, 2012,2:36 PM |

PILIHAN SAYA ADALAH INI PILAHAN ANDA ?


kenapa kite memilih ESP sedangkan banyak lagi produk yang dihasilkan daripada soya. Nak tahu kenapa? Jom baca cacatan ni yer.

Terdapat banyak jenis produk soya di pasaran, selain air soya, tauhu, tempe dan sebagainya. Selain itu soya juga terdapat dalam bentuk tepung seperti protin soya (soy protein). Soy protein juga mempunyai banyak kategori, antaranya soy protein concentrate, textured soy protein dan soy protein isolate.

Apakah beza antara 3 jenis soy protein ini?

Soy protein concentrate adalah protein soya yang diasingkan dari bahan larut air dan lemak dari serbuk kacang soya. Kandungan protein dalam soy protein concentrate dalam 65% dan ia masih ada rasa soya kerana karbohidrat di dalamnya masih ada.

Soy protein isolate pula adalah soy protein concentrate yang diasingkan karbohidrat daripadanya, menjadikan ia adalah protin soya paling ‘pure’ dengan kandungan protein lebih kurang 90%.

Textured soy protein pula bila tepung protein soya yang melalui proses extrusion yang mana menjadikan teksturnya menjadi padat dan kasar.

Perbezaan proses yang dijalankan ke atas soya-soya ini memberi seribu perbezaan terhadap kesan-kesan langsung dan kesan sampingannya.

Malah, soy protein isolate juga dihasilkan dengan proses berbeza yang turut memberi kesan kepada khasiat dan kandungan phytonutrien dalam soya tersebut.

Antara proses2 yang mengurangkan khasiat malah memberi kesan buruk terhadap soy protein isolate ialah:
  • Diproses dengan suhu tinggi
  • Pengasingan dibuat dengan menggunakan alkohol
  • Penggunaan bahan kimia

Oleh itu, kita harus bijak memilih protein soya terbaik untuk diambil sebagai tambahan kepada diet. Pastikan produk soya pilihan anda selamat dari soya-soya yang boleh meningkatkan risiko kanser!

kredit: Nanny Lyna  

Jadi kite memilih ESP kerana

- Diiktiraf seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan 
   komprehensif.
- Diproses pada kadar suhu yang rendah.
- 1 tin ESP dihasilkn daripada 30kg soya.
- Mempunyai persijilan tersendiri yang dikenali Identity Preserved Program (IPP). Ia 
   memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik daripada benih 
   sehingga kepada pengeluarannya.



Berminat atau ingin mencuba. Bulan Okt ini la bulan yang terbaik kerana bulan ni promosi untuk Esp beli 6 percuma 1 tetapi sekiranya ingin membeli satu tin sahaja ianya boleh dirunding...


Jangan malu segan jom cuba sekarang. Jom shaklee bersama saya dan anda akan jatuh cinta dengannya sepertimana saya..hehehe...

daaaaa...hanie.. :)


Read More...

Thursday, October 4, 2012

Bahaya kekurangan protein yang baik dalam badan

Thursday, October 4, 2012,12:55 PM |

LELONG LELONG LELONG... beli 6 percuma 1..hehehe..
ESP ni apa sebenarnya yer..
ESP = ENERGIZING SOY PROTEIN SHAKLEE

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.


Shaklee hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism), dimana ia disahkan melalui Identity Preservation Program. Program ini memastikan soya yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.



RISIKO KEKURANGAN PROTEIN (SECARA UMUM):

1.
Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
3. Liver (penyakit hati)
4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)
5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
7. Nerve instability (Fungsi saraf tidak stabil)
8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
9. Poor wound healing (Luka lambat sembuh)
10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
12. Irritability (Badan menggeletar)
13. Fatigue (Letih lesu)
14. Weakness (Lemah)
15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)

 
 
Read More...

Monday, October 1, 2012

Produk terhangat, ESP untuk semua.

Monday, October 1, 2012,2:56 PM |
Salam.. waa..hangat sungguh bulan ni..promosi untuk Oktober ini Esp (Energizing Soy Protein) beli 6 percuma satu.. memang terbaik, setahun sekali je.. jadi sesiapa yang berminat halo la kite..hehehe

Kalau tak kenal Esp.. Ini la rupa nya.. comel tak..


Sebelum ini kite ada tulis entry pasal esp ni kan.. 
http://rujukvitaminku.blogspot.com/2012/05/segalanya-tentang-esprahsia-awet-muda.html


Jom tengok testimoni mereka, best...
Kredit to mommyiskandar.







Testimoni  kredit to kak N)
· Seorang ibu kembar yang menetap di Bangi memberitahu, selepas mengambil soy protien kali kedua, beliau mendapati susunya bengkak dan anaknya minum sedikit dan terus lena.(customer Pn Norita)
· Apa yang ibu dapati selepas mengambil protien? Kulit semakin cerah, bekas jerawat mudah hilang, akar rambut lebih kuat, susu bertambah banyak dan lebih pekat, kuku lebih sihat, mudah kenyang dan lebih bertenaga.(Puan Norita).



Testimoni kredit to aainaa-nadirah.blogspot

Sekarang ni kan, every day mesti nak minum ESP. Tak kisahla minum bersama air suam, mix dgn milo, blend dgn susu segar + kurma + badam ke.. Sbb rasa best sangat sejak amalkan ESP. Apa yang bestnya pada saya? Perbezaan ketara yang saya dapat rasa ialah..saya rasa kulit saya makin sihat, susu badan saya makin meriah, dan badan saya lebih bertenaga. Selera makan? Makin baik =) 
Disebabkan rasa best sangat ESP ni, jadi saya letak satu canister kat ofis, satu lagi kat rumah. So, kalau kat ofis, selesai satu sesi mengepam (oh ye..saya pengepam tegar @ ofis =p)saya akan minum segelas milo suam yang dicampur dengan ESP. Mmg terbaik. So, next sesi susu masih meriah =)

ESP ni bukan untuk ibu menyusu je yer.  Bukan....Ia sesuai utk seisi keluarga..UNTUK:

1. Orang yang ingin kekal sihat..
2. Orang yang lanjut umur, yang tidak upaya kerana kekurangan tenaga.
3. Kanak-kanak bersekolah
4. Ibu-ibu mengandung dan menyusu anak
5. Pesakit yang dalam proses pemulihan selepas pembedahan
6. Pesakit seperti ulcer perut, jantung, kanser, sakit kulit, rambut gugur, tidak ada selera makan, gastrik,
7. Ahli sukan dan bina badan
8. Soya Protein ini adalah untuk semua orang yang ingin membina dan mengekalkan badan yang sihat …dan yang inginkan kulit yang cantik.

haa..best kan.. bulan ini ada promosi, kalo nak cuba bulan ni la masanya sebab murah sikit tapi berbaloi, belum cuba belum tau yer.. kalau nak cuba bagitau kite yer mesej kamu sangat dialu-alukan...hehehe 013-3929451.

sekian,terima kasih...ceh macam tulis surat pulak..daaaaa..
salam..

Read More...