Wednesday, August 26, 2015

#Cabaran31hari, Perbezaan Mengandung Anak Pertama & Kedua

Wednesday, August 26, 2015,5:49 PM |
Assalammualaikum dan selamat petang.

Perkongsian hebat dari seorang ibu muda mengenai pengalaman beliau mengandung anak pertama dan anak kedua. Ikuti kisahnya :


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PERBEZAAN MENGANDUNG PERTAMA & KEDUA
Skang kandungan Saya dah masuk 23mggu... Kira dah nak masuk 6 bulan.... Sy alami perbezaan yg ketara antara mengandung sekarang & yg pertama dlu...
1st pregnant : sy blom kenal shaklee... Sy makan vitamin klinik kerajaan which is ade folik asid, b complex, iron tablet & Vit c.... Tp sy bukan jenis yg compliance sgt... Salu sy skip ubat² klinik ni...hihi...Sy slalu minum susu dutch lady & fresh milk... Sy x minum anmum sebab Misi klinik kata x bagus (sy pernah minum skali je.. Dah bli sekotak anmum coklat...then lepas Misi kata xelok terus sy stop)
Pregnant skang : sy makan full set shaklee untuk Ibu mengandung which is ade ESP, VITALEA, VITAMIN C, OSTEMATRIX, B COMPLEX...OMEGA sy akan start consume lepas 6 bulan nanti.... Sama mcm pregnant 1st dlu sy bkn la jenis compliance sgt... Hihi... Tapi sy lebih disiplin ckit banding pregnant 1st dlu... Susu sy jarang minum skang... Sgt jarang...

Pregnant 1st :
•• sy alami alahan sgt teruk... Lembikkk.. Sy salu ke emergency department... Kene cucuk masuk air... Kene masuk wad semalaman sbb hyperemesis gravidarum....(alahan teruk)... Saya salu MC sbb alahan teruk smpai salu geng² wad mengata.. (Tapi Ada aku kesah??? aku yg rase... Bukan hampa...hahaha)
•• Saya salu kene tangkap mengkarung sebab x cukup kalsium...alaaaa, kejang kaki tu.... Setiap malam sy menjerit pggil laki suruh tarik kaki... Haha.. Smpai dia kata, Awk ni Jgn la jerit mlm²..Kang ape plak org pk... Hahaha (ade aku kesah???)
•• seawal kandungan 5 bulan keluar stretch mark!!!! Byk!!! Hitam!!! Ya Allah..sgt stress.. Dr awal kehamilan sy sapu mcm²... Bio oil laa, myk Johnson laa.. Tapi ade jugak.. (Xdapat terima kenyataan).. N paling x best kesan stretch mark tu sy jd sgt gatallllll..... Tergaru² perut mcm monyet...hahaha
•• sy mudah letih, sakit pinggang...
•• sy alami keputihan yg teruk... (Sgt teruk smpai kene masuk pessari... Ok, Xnak cite byk bab ni)


2nd pregnant : 
•• alahan still ade.. Melepek jugak tp x seteruk yg 1st... Sy xpernah ke emergency department, xpernah masuk wad... & X PERNAH MC!!!
•• setakat ni dah 23 minggu, sy x pernah lagi kene tangkap mengkarung.. Kire mlm² xde la sy terjerit²... Hahaha
•• setakat ni masih xde stretch mark.... Xde lgsg.. Sy sapu minyak Johnson je..Hihi... So xde la tergaru² lagi mcm monyet..
•• sy lebih bertenaga of cozzzz
•• tiada langsung keputihan!!! Magic!!

Kisah Mareeya lebih kurang sama dengan kisah saya. Tapi kisah saya saya cerita pada entry yang lain lah nanti panjang sangat pula. Sekiranya anda berminat untuk membeli vitamin macam Mareeya ni boleh hubungi saya k. Wasalam

019-6609951
ID 866973
emy_2912@yahoo.com.my