Friday, August 21, 2015

#Cabaran31hari, Cedera ringan akibat bermain bola

Friday, August 21, 2015,11:44 PM |
Assalammualaikum dan selamat malam.

Bersiaran dari atas katil jam 11:21 malam sambil menjaga anak yang cedera ringan tapi membuatkan mama risau. Masa saya dalam perjalanan pulang ke rumah, pengasuh talifon memberi tahu kepala anak saya berdarah akibat botol kaca jatuh atas kepalanya. Suaranya seakan cemas tapi dia kata ada luka sikit. Walaupun sikit bila dengar botol kaca memang lah risau. Saya tak bertanya banyak, saya cuma kata 'ok kak saya dah nak dekat sampai'.


Apabila tiba je kat rumah pengasuh, nampak abg haq ceria je, alhamdulillah, lega hati saya. Al-kisah rupanya-rupanya Abg Haq bermain dekat beranda rumah, ada beberapa botol hiasan yang diletakkan tinggi atas rak, bola melantun ke arah itu, lalu botol kaca jatuh atas kepala Abg Haq, botol tu tak pecah tapi kepalanya yang berdarah. walaupun koyak lebih kurang setengah inci tapi luka tu dalam. Kepalanya terkena bucu botol kaca empat segi. 

Apa yang merisaukan mama, pengasuh dah letak ubat gamat pada luka tapi bila beberapa jam selepas kejadian darah masih tak kering. Dulu masa tangan saya kene parang, mak saya letakkan serbuk kopi dan darah memang cepat kering. Tapi bila dicari-cari takda pula kopi serbuk halus dirumah, yang ada kopi uncang yang mana serbuknya tak berapa nak halus. 

Buntu saya dibuatnya. Akhirnya cari punya cari terjumpalah minyak gamat, Alhamdulillah, Sebelum Abg Haq tidur saya bersihkan darah, letak minyak gamat pada kapas dan balut kepalanya. Bila tengok macam dasyat sangat tapi cedera ringan je.


Dulu orang tua saya selalu marah kami main bola dalam rumah. Kini saya faham kenapa. Ruang yang terlalu kecil memang tak sesuai malah merbahaya. Selalu bila Abg Haq main bola dalam rumah, saya akan pesan, jangan sepak tinggi-tinggi. Tapi rasanya lepas ni sepak rendah pun tak boleh. Asal bola je kene main kat luar. Kalau main kereta kontrol ke barulah boleh main dalam rumah, 

Sebelum mengakhiri coretan pada malam ni saya ingin kongsikan 9 tanda anak kurang nutrisi. Lepas baca poster ni boleh cek pada anak masing-masing ye. Sekian wasalam.

Klik gambar untuk lebih jelas