Wednesday, August 12, 2015

#Cabaran31hari, 10 Tips Mudah Untuk Menangani Stress

Wednesday, August 12, 2015,2:11 PM |
Assalammualaikum

Apa itu stress dan bagaimana untuk menanganinya?

Stress itu adalah satu tekanan. Stress ini kita rasakan apabila terlalu banyak benda/perkara yang perlu dilakukan. Kita merasa seolah-olah kita tidak mampu untuk menampungnya, kita rasa ianya seolah-olah diluar tahap kemampuan kita. Stress berkait rapat dengan sangkaan, perasaan dan tindakan kita.

Stress adakalanya baik dan adakalanya buruk. Stress/tekanan ini mampu menolak kita hingga menjadikkan kita seseorang yang lebih baik, adakalanya saya bermonolog sendiri "tak sangka aku boleh capai tahap macam ni", tapi ada kalanya kita rasa 'down' sangat. Sebab itu, pada harini saya ingin kongsikan 10 tips mudah bagaimana untuk kita menangani stress.

Jom lihat poster dibawah ini :


Klik untuk gambar lebih jelas

Bagi saya sebagai seorang muslim, cara paling bagus untuk menangani stress ini adalah dengan mendekatkan diri dengan Allah. Bila ada masalah ambil wuduk, solat dan doa, mengadulah sepuas-puasnya, menangislah sehabis-habisnya pada yang Maha Esa. InsyaAllah memang lega rasa hati ni. Memang akan  rasa hilang stress itu.

Tips no 10 juga memberi impak besar kepada saya iaitu bersikap positif dan bersangka baik. Memang masa tu kita stress tapi segala-galanya yang berlaku ada hikmat disebaliknya. Jadi tenang dan sabar serta sibukkan diri dengan perkara-perkara yang kita suka dan mendatangkan faedah. InsyaAllah kita akan lebih tenang.



Cara Muhasabah Diri Agar Kekal Positif from iReach HD on Vimeo.

Video diatas adalah dari seorang daripada Master dalam Shaklee yang saya sangat kagum dan hormat. Beliau ada mempunyai seorang anak OKU dan beliau juga merupakan seorang suri rumah tangga. Beliau berjaya mengukir kejayaan dengan shaklee sambil menguruskan keluarganya. 

Ingin mengenalinya dengan lebih dekat lagi ataupun inginkan tips-tips kejayaan daripada beliau. Boleh hubungi saya (019-6609951) untuk maklumat lanjut ataupun ingin mendaftar ahli Shaklee. Cerita-cerita daripada beliau memang sangat memberi inspirasi kepada saya dalam menguruskan anak-anak. Semua ini dikongsikan dalam group iReach iaitu group di bawah naugan beliau. Yang pasti untuk ahli shaklee sahaja. peaceee.. wink wink :)