Tuesday, March 3, 2015

3 Tips waktu terbaik untuk nasihat anak mengikut cara Rasulullah s.a.w

Tuesday, March 3, 2015,1:51 PM |
Anak-anak ibarat kain putih, kita sebagai ibu bapa yang mencorakannya. Betul kata pepatah yang sering kita dengar dan sememangnya terbukti kita sebagai ibu bapa, orang-orang yang selalu ada bersama anak-anak, Kita dijadikan contoh kepada anak-anak, kalau baik, InsyaAllah baik anak begitu juga sebaliknya. 

Teringat masa Abg Haq kecil, bila saya tension yang tak terkawal, saya tak lah nak menjerit-jerit macam kene histeria pada anak, tapi cara saya akan jerit pada diri sendiri, gengam kedua belah tangan lepastu letak kat kepala sambil cakap eeeeeee.... lepas dua tiga hari, abg haq buat benda yang sama saya buat, bila dia geram, dia akan buat seperti yang saya buat. haaaa tak ke bahaya jadiknya. 

Kredit pic to sinar harian

Harini saya nak kongsikan 3 tips waktu yang terbaik untuk nasihat anak mengikut cara Rasulullah s.a.w. Tips ini saya dapat dari program Bengkel Ibubapa anjuran KEMAS pada 1 Mac 2015 haritu. Ceramahnya disampaikan oleh PU Fakhrul. Memang seronok dan cara penyampaian PU Fakhrul memang menarik perhatian hadirin yang datang. Banyak doa-doa yang bagus serta tips berguna yang dikongsikan oleh PU tersebut. Antaranya adalah tips waktu terbaik untuk bagi nasihat kepada anak-anak.

1. Sewaktu anak sakit
2. Sewaktu makan
3. Sewaktu keluar/dalam kenderaan

Memang mudahkan tapi kita tak tahu, itu yang terjadi anak bosan mak membebel sepanjang masa tapi tak terkesan di minda dan tak lekat di hati.. hihihi pasni kene banyak belajar lagi mengenai sunnah Rasulullah s.a.w dalam mendidik anak-anak ni. 

PU Fakhrul berpesan melentur buluh biar lah dari rebungnya. Semasa anak kecil, didik anak dengan banyakkan cerita kat anak mengenai Rasulullah s.a.w dan para sahabat. Pejuang-pejuang islam yang hebat, ceritakan, biar anak-anak kagum dengan sejarah islam. Terdetik kat hati saya, betapa jahilnya saya sebagai ibu mengenai kisah-kisah pejuang islam, kalau ultramen ke gaban ke saya tahu la. Lepas ni kene banyak-banyak belajar, moga Allah beri saya kesempatan masa untuk meneroka lebih banyak mengenai sejarah itu agar dapat dikongsikan kepada anak-anak. 

Banyak sebenarnya nak cerita ni tapi masa tak mengizinkan. Saya akan update lagi mengenai apa yang PU Fakhrul kongsikan pada Bengkel Ibubapa di entry seterusnya. wasalam.

Hanie
ID 866973
019-6609951

JOM KLIK !!!!!!!