Tuesday, November 11, 2014

Tips kawal kencing manis, jangan sampai kene potong kaki

Tuesday, November 11, 2014,5:13 PM |
Tajuk yang diinspirasikan oleh ayah saya sebab beliau baru je disahkan ade kencing manis. Tak terkejut pun sebab dari segi pemakanan beliau memang suka manis, dah banyak kali nasihat pun sama je. Bacaan kencing manis beliau adalah 10. (tak tahu pakai unit apa) Setahu saya normal adalah 6.

Macam biasa apabila dah terhantuk barulah nak tengadah, menjajaulah mencari ubat untuk kawal kencing manis. Banyaklah promoter datang ke opis beliau. Eh, kalau nak cerita memang panjang sangatlah.



Harini saya nak kongsikan tips bagaimana untuk kawal kencing manis. Takutnya kalau sampai tahap kene potong kaki kan. 

Macam mana kaitan kencing manis ni sampai boleh potong kaki? 
Pesakit kencing manis apabila luka ianya akan susah nak elok maka encik kuman pun berpesta-pesta dalam darah memusnahkan sel-sel dan daging pesakit. Itu yang boleh menyababkan kaki tersebut hilang fungsi. Bahaya pesakit kencing manis ni kadang-kadang kakinya nampak elok dari luar tapi bila tekan macam bonyo (istilah macam lembik). 

Antara tips kawal kencing manis yang saya nak kongsi adalah:
1. Minum air yang secukupnya. Kalau kurang minum air, darah akan pekat ditambah-tambah lagi dengan pengambilan gula maka memang terrrpekat lah darah tu, apabila darah pekat akan mengganggu fungsi sistem dan sel-sel dalam badan yang lain. Saya cadangkan kalau ada air zamzam lagi elok diminum.



2. Kurangkan makan nasi kerana dalam nasi juga banyak gula
3. Kawal kalori pemakanan/ kawal berat badan
4. Elakkan makan / minum yang manis-manis 
5. Bersenam. seperti yang kita tahu senaman sangat bagus untuk kesihatan. Jadi bila bersenam kita menggunakan tenaga dan bakar kolestrol, Tahukan anda gula akan ditukarkan kepada tenaga apabila diperlukan. Jadi kuranglah gula yang berlebihan dalam badan tu. 
6. Boleh juga kawal kencing manis dengan pengambilan supplement antaranya vivix shaklee. 

Macam mana vivix boleh membantu?
Kencing manis berlaku apabila badan tidak dapat menghasilkan insulin yang mencukupi akibat kerosakkan sel yang akibat radikal bebas (insulin adalah untuk menstabilkan paras gula dalam darah). Oleh itu, vivix boleh membantu memperbaiki sel-sel DNA yang rosak. Maka apabila sel-sel sihat, badan boleh menghasilkan insulin yang mencukupi bagi mengawal paras gula tersebut. 

Akhir kata, lebihan manis dalam senyuman kurangkan manis dalam minuman.

Testimoni Vivix & Diabetes, jom atasinya dengan vivix

Jom Order online -> VIVIX

Ayah anda juga ada kencing manis? boleh cuba kongsikan tips mudah ni kepada mereka. Nak lagi best, boleh hadiahkan vivix pada mereka. InsyaAllah akan dapat membantu mengawal kencing manis dari terus naik, naik dan naik. Jom hubungi saya di 019-660 9951 atau email sy di emy_2912@yahoo.com.my untuk maklumat lanjut.