Thursday, April 17, 2014

Makanan pejal untuk ilman part 3

Thursday, April 17, 2014,9:50 AM |
Setelah habis puri lobak selama beberapa hari untuk ilman, kini beralih kepada bubur nasi pula. Ni lain sikit. Haritu saya melawat rumah family angkat suami saya di Yan Kedah sebelum meneruskan perjalanan ke Sungai Petani. Jadi dapatlah satu resepi bubur kosong untuk ilman. 

Resepi bubur kosong untuk bayi 6 bulan
1. Ambil satu cawan beras, basuh dan keringkan.
2. Masukkan dalam kuali untuk pastikan beras itu betul-betul kering. (Jangan lah sampai hangus pula ya)
3. Biarkan sejuk (xnak nanti beras tu berwap apabila didalam blender)
4. Blender hingga halus.
5. Masukkan dalam bekas dan simpan. 

Kalau nak masak ambil satu sudu dan campur dengan air dan didihkan. Sangat mudah dan ambil masa sekejap je nak buat bubur ni.

Jom layan gambar yang telah diambil ketika menyiapkan proses membuat stok bubur ilman. 


Masa kami ke Sungai Petani, jadi takda lah makanan untuk ilman, Oleh itu, KFC lah penyelamat kami. Beli kentang putar tanpa kuah. Tapi kene bagi sikit-sikit sebab ianya agak kering. Tapi ilamn suka dengan kentang putar tu. Al-maklumlah tak pernah rasa lagi. 

Tonsil atau sakit tekak bahayakah kepada kanak-kanak 

okeh lah, nanti saya sambung cerita makanan pejal untuk ilman part 4 pula ye. Nantikan tau. Bye wasalam.

Saya adalah pengedar sah Shaklee yang berada di Melaka dan sekitarnya. Sekiranya berminat untuk mendapatkan vitamin shaklee boleh segera hubungi saya di 019-6609951. Inginkan vitamin dengan harga yang jauh lebih murah lagi. Jom jadi ahli bersama hanie. Hanya RM75.00 sahaja untuk seumur hidup.