Monday, March 10, 2014

Cerita susu ibu : Ulang alik hantar susu

Monday, March 10, 2014,9:17 AM |
Saya tak taulah ni kisah yang sedih ke tapi saya tak rasa sedih pun, mungkin ini katagori 'cabaran'... Cabaran sebagai ibu menyusu badan exclusive.

3 hari saya berkursus di MITC MELAKA. 

Bermula hari selasa, hantar ilman bersama susunya 5 botol x 3 auns dan pergi ke tempat kursus yang jauhnya 18kn dari rumah. Tiba waktu rehat selama setengah jam iaitu pukul 10.00 saya bergegas ke surau di tingkat bawah untuk pam susu dan saya dapat 4 auns. Lepas pam saya pergi ke tempat makan yang disediakan. Semua orang tengok saya, semua dah nak abis makan tapi saya baru je sampai. Malu sungguh lah.. So saya ambil baki makanan yang tinggal, mee sup dah habis, saya ambil je kuih 2 biji dan ambil air. Bila saya baru nak duduk mereka yang lain dah bergegas nak masuk semula ke dewan sebab dah nak habis rehat. Nasib kakak opis ada teman kan saya, saya pun makan dengan laju-laju dan minum air, adeh melecur mulut, air panas gila, tak jadi nak minum terus ajak kakak tu masuk ke dewan, memang kami antara yang lambat la. blablablabla.. 


Apabila waktu rehat untuk makan tenghari, saya bergegas turun, duduk tengah-tengah tapi saya paling laju keluar. Kene cepat kalau tak kene beratur panjang, jadi saya dan kakak antara orang yang terawal makan. Jadi selepas makan saya pun balik terus ke rumah. Sampai rumah bergegas pam, solat dan terus keluar rumah, singgah hantar susu dan kembali ke dewan. Saya juga yang paling lambat masuk. Malu lagi.. adehhhh...nasib tak kene denda.


Hari kedua. Rutin macam biasa rehat pagi saya mengepam dan waktu rehat tenghari saya pam juga dan harini saya tak balik rumah hantar susu sebaliknya mak saya datang ambil sebab saya taknak lewat masuk ke dewan. Nasib mak saya baik... hehehehe

Hari ketiga memang agak teruk sebab saya hanya dapat bekalkan ilman dengan 3 botol sahaja, saya kurang sihat, selesema, tekak perit, kepala ting tong, mungkin sebab tu susu pun kurang. Jadi bila dikira susu ilman akan habis pukul sebelas jadi masa rehat pagi saya putuskan untuk balik rumah pam susu dan hantar pada pengasuh. Oleh sebab tak berapa sihat jadi saya buat keputusan untuk masuk ke dewan sesi petang je.

Terasa sangat payah untuk menyusu badan sepenuhnya dengan pengasuh lagi ayik cakap ilman tak kenyang minum susu... isyyy.. kalau ilman tak kenyang macam mana ilman boleh jadi tembam sebegitu... takpa la, saya abaikan je la rungutan pengasuh tu. Yang penting saya kuatkan hati untuk bagi ilman menyusu badan sepenuhnya sehingga 6 bulan. Insyaallah...amin.

019-6609951
emy_2912@yahoo.com.my