Monday, March 18, 2013

Turun berat badan dalam masa 10 hari

Monday, March 18, 2013,2:19 PM |
Turun berat badan dalam masa 10 hari sahaja, BOLEH KE?
haaa, tajuk nya... apa tak bolehnya bergantung kepada usaha masing-masing, tetapi seeloknya kalau ada sesiapa yang ingin menurunkan berat badan elok la letak target dalam masa 3 bulan, sebab kite nak penurunan berat badan yang konsisten bukan YOYO... Lagipun, setelah amalan yang dilakukan selama 3 bulan tu boleh di terusan sebab alah bisa tegal biasa kan.

Ni ulasan kite sendiri yer, kalau ada yang tak setuju tak pe.

Konsep untuk turun berat badan ni senang je. DISIPLIN, sangat penting ye, nak disiplin apa ye?

Tolong disiplin untuk :

1) Bersenam
- Lama ke kejap ke bukan penentu tapi konsisten tu penting, jangan hari pertama senam 30min, hari kedua 25min, hari ketiga 15min, hari ke empat 5min hari kelima dah malas, oh tidak bukan macam tu caranya. Seeloknya mulakan dengan masa yang singkat tapi buat hari-hari. Pastu tingkatkan dari 10 min ke 15min.. macam tu baru OK, ikut keselesaan masing-masing. Paling pemalas pun macam hanie dulu sit up je, 10 kali bangun tidur 10 kali sebelum tidur, pastu bangun pepagi pas sit up tu lompat bintang 5x ke, xpe asal senam, kalau larat tekan tubi buat la tapi kite tak larat tangan tak kuat, hehehehe.. Ini la kunci kepada mereka yang nak turunkan berat badan ye.


Dari hadis bukhari & muslim ada meriwayatkan 'Allah menyukai pekerjaan yang dilakukan secara terus-menerus walaupun pekerjaan itu kecil ataupun sedikit.

gambar hiasa dari en.google 

2) Minum air 
- Wajib minum air yang cukup, kalau bersenam tahap gaban pun minum air sehari segelas je pun tak cukup, takut efek kepada kesihatan kita pulak. Formula nya sangat mudah 25kg = 1 liter air. Faham tak, 25kg badan kita perlukan 1 liter air. Ataupun paling tidak, disiplinkan lah untuk minum 2 @ 3 liter air sehari. AIR PUTIH ye. Air sangat-sangat membantu & amat diperlukan kalau nak turun kan berat badan.

3) Kawal pengambilan kalori
Ini pun penting, kite tak pandai sangat nak kire kalori tapi banyak web site ada info mengenai kalori ni, tapi yang kite faham, pagi kite kene makan lebih, tapi bukan bermakna 2 pinggan mee hun ye, agak-agak la sikit, macam mana nak kurus, fikir logik la kan. Lebih tu contohnya sepingan mihun, sepotong buah, segelas jus, ada orang susah nak makan pagi tapi sebenar-benarnya sarapan pagi sesangat la penting. Tengahari makan secara sederhana, nasi tu 1/4 je dalam pinggan kite, 1/4 lagi ayam ke daging ke ikan ke, lebihkan makan buah n sayur yer. Seeloknya kite makan sedikit tapi banyak kali. 




4) Vitamin /Supplement
Ini pun penting jugak, sebagai contoh yer, anda bersenam dapat bakar lemak segenggam tapi sekiranya makan vitamin yang membantu bakar lemak jadi dari segenggam lemak kita bakar boleh jadik 3 genggam... ha, banyak kan beza nya. Itu yang kite nak, Bukan tak bersenam langsung alih2 makan sebakul vitamin pun tak jalan.. hehehehe.. 


Omega & Lecithin = Vitamin bakar lemak

setakat ini je la celoteh dak hanie, sebenarnya nak cakap panjang lagi sebab turun berat badan ni satu topik yang best, ramai yang nak kurus tapi banyak faktor menghalang tapi masa benar-benar cemburu dengan kite, sekiranya nak terang lagi bersuluh boleh la hubungi hanie 019-6609951 / http://www.facebook.com/rujukvitaminku / emy_2912@yahoo.com.my. Nanti kite boleh la celoteh panjang lebar ye. wasalam