Wednesday, May 2, 2012

Apa yang menarik tentang Alfalfa Shaklee

Wednesday, May 2, 2012,12:19 PM |

Kite makan vitamin shaklee set d + esp. Sekarang tambah lagi.. ambil alfafa.. mula-mula cam comfius jugak pe tu alfafa.. haa.. nak tau jom baca..

Sekilas fakta mengenai Alfalfa Shaklee:
Merupakan suatu Formula Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr Shaklee dalam 1950-an. Shaklee hanya menggunakan alfalfa terbaik yang tumbuh di California yang kaya dengan pelbagai jenis zat termasuk kalsium fosforus ,zat besi dan magnesium serta klorofil,bioflavonoid,pelbagai mineral dan vitamin.Tidak mengandungi fungisid,bakteriosid, hormon2 sintetik,pengawalatur tumbesaran atau bahan2 kimia.


Nak tahu apa bezanya Alfalfa Shaklee?
Shaklee Alfalfa is organically grown, using  the tender green leaves not the stems of the plant. Shaklee Alfalfa leaves are harvested at the peak of nutritional value so nothing is lost. Then,after being tested for Shaklee’s high standards of bioavailability, the raw powder is pressed (with very low heat to preserve natural enzyme activity) into easy-to-swallow tablets.

Berikut adalah fakta menarik mengenai Alfalfa yang kita mungkin tak tahu:
Known as The Father of All Foods and King of the Plant World, alfalfa has the greatest variety and largest amount of nutrients of any known plant!

Alfalfa is one of Nature’s richest sources of vitamins C, B D, E, K, U and betaine [a tissue salt]. It also provides more vitamin A than apricots and nearly as much as beef liver!

Alfalfa contains a wealth of minerals including calcium, iron, magnesium,potassium, sulphur and manganese...minerals which act as catalysts for many reactions within the body such as digestion, metabolism and utilization of nutrients in food.

In addition to a fabulously high potency of vitamins and minerals, alfalfa is a terrific complete protein food (i.e.,containing every essential amino acid)! In fact, alfalfa is 18.9% protein... compared to beef at 16.5%, whole wheat at 13.8%, eggs at 13%, and milk at 3.3%.)

Alfalfa is exceptionally rich in trace minerals... elements that are absolutely necessary for the proper growth and development of the human body!

Alfalfa is also nature’s richest source of chlorophyll, a powerful body cleanser, detoxifier and deodorizer.

The mighty alfalfa plant is also loaded with important enzymes. Since a deficiency of enzymes is one of the primary causes of premature aging, this abundance of living enzymes may be one of the most important benefits alfalfa provides!

Tahukah anda bahawa tabiat makan yang tidak seimbang menyumbang kepada peningkatan kadar asid di dalam badan yang mungkin menjadi punca kepada pelbagai masalah kesihatan seperti batuk berpanjangan, demam selsema, demam viral, kencing manis, batu karang, gout, kegemukan, lemah jantung, darah tinggi, kanser dan sebagainya.

Selama ini saya dimomokkan dengan pengambilan buah-buahan bagi menggantikan sayur-sayuran kerana saya tidak gemarkan sayur. Saya juga tidak pernah tahu bahawa sumber alkali banyak terdapat pada sayur-sayuran hijau yang pahit sdan berwarna hijau eperti peria, sawi pahit, kacang botor, dan yang sewaktu dengannya. Alangkah sedihnya kerana saya tidak gemarkan sayur-sayuran sebegini. Kalau saya tidak mengambil sumber makanan beralkali, asid dalam badan saya akan jadi lebih tinggi dan berisiko mendapat penyakit. 

Apa alternatif yang saya ada? Sudah tentulah alfalfa. Apatah lagi, teman saya baru sahaja disahkan menghidap kencing manis. Bila ditanya apakah tabiat makanannya, mostly yang sedap-sedap dan enak-enak sahaja. Beliau dan keluarganya tidak gemarkan sayur. Alamak, kalau saya berterusan tidak gemar sayur, saya juga berisiko mendapat kencing manis. Selepas ini saya harus berdisiplin mengambil alfalfa.

Yang menariknya, alfalfa menduduki ranking pertama mengandungi sumber alkali paling tinggi. Pokok alfalfa mempunyai akar yang panjang yang dapat menarik sumber mineral dari dalam tanah dengan lebih banyak. Jadi, selain menurunkan kadar asid dalam badan, saya juga memperoleh mineral yang amat sukar diperolehi dari pengambilan makanan seharian. Selain itu, alfalfa juga dikatakan dapat mengurangkan simptom-simptom resdung dan alahan. Bagi wanita, ia boleh merawat masalah keputihan. Ada orang turun berat badan dengan alfalfa. Ini kerana alfalfa bertindak membuang toksik, menghadam, mengatasi masalah sembelit juga.

Testimoni Best tentang Alfalfa:

Masalah sembelit:
Sejak Ibu makan Alfalfa, Ibu senang n kerap qadha hajat besar.Sehari 4 kali dah satu kemestian bagi Ibu.
Ibu tak malu untuk share pasal qadha hajat nih. Coz bagi Ibu, hanya berniat untuk kongsi ilmu.
Ini kerana “Kita akan sihat, jika tahik kita sihat”. Ayat ni Ibu amik dariKereta Mayat.
Sesetengah orang beranggapan-kalau tak qadha hajat adalah satu kebiasaan.
Itu yang mai toksin n segala macam penyakit tuh. Resdung, alahan n segala macam penyakit kulit, semua dok hinggap.

Masalah resdung dan alahan:
Hi N, i memang terasa bila makan Alfalfa ...especially kalau allergic terlebih makan seafood tak jadi macam dulu2.I just amik lebih Alfalfa. memang beza lah.

Masalah keputihan:
"...dulu mmg I makan alfalfa shaklee ni..tapi tak consistent....kejap makan kejap tidak..now baby I dah besar.... i baca artikel u tentang alfalfa shaklee ni boleh gak merawat keputihan.... I pun try la..try consistent makan...I mkn 5 biji alfalfa ..masuk hari kedua consistent makan..i perasan..keputihan kurang..kalo tak...satu hari tu 4-5 pantiliner i kene pakai.... dua hari lepas consistent dgn alfalfa shaklee...i pakai 1 je pantiliner...and tak banyak dah keputihan... wahhhh i sukerrr..betullah kata U..mmg kene makan dgn consistent dan istiqamah.. thanks dear.. i nak concentrate dgn alfalfa shaklee ni.. thanks again.."

Masalah berat badan
Isnin lepas, sempena Muadz genap 3 bulan 
dan ramai kata saya nampak kurus
 saya cuba timbang dan mengejutkan. Saya kurang 3kg dari bulan sebelumnya. Mungkinkah sebab shaklee? wallahua’lam. mungkin alfalfa yang mengandungi klorofil tu menyebabkan badan mudah lawas. dan kalau tak silap ada baca vitamin yang meningkatkan metabolisme. tak ingat yang mana satu. mungkin juga sebab itu.





*Peringatan: Alfalfa tidak boleh diambil oleh mereka yang menghidap penyakit SLE iaitu sejenis penyakit antibodi berlebihan. 

kredit to kak cery

Sesiape yang berkenan nak mencuba alfafa n jangan malu jangan segan.. boleh hubungi kite (hanie) di talian 013-3929451 or emy_2912@yahoo.com.my ataupun like page FB rujukvitaminku. harga menarik menanti an