Sunday, March 1, 2015

Majlis Bacaan Yassin Tabika Kemas Bertam Malim

Alhamdulillah saya diberi kelapangan masa untuk hadir ke majlis bacaan yasin Tabika Kemas Bertam Malim yang diadakan di Tabika Kemas Bertam Malim A bersebelahan Majlis Kg. Bertam Malim. Dalam Majlis ini dibuat bersekali dengan Tabika Kemas Bertam Malim B (sekolah Abg Haq). Ibu bapa dijemput hadir.

Walaupun begitu, kehadiran gabungan kedua-dua tabika ini tidak lah memberangsangkan. Nasib baik la dijemput sekali orang-orang masjid sebelah, terasa lah ramai sikit. Kalau tak, ada lah 7, 8 ketol manusia. Hihihihi.. Mungkin masing-masing sibuk dengan urusan ataupun terlupa.

Majlis bacaan yasin ini berlangsung selepas magrib (27hb feb), jadi saya ambil kesempatan untuk solat di Masjid bersebelahan dengan Tabika tersebut.

Abg haq cukup teruja jumpa kawan-kawan, bermain kejar-kejar sampai songkok baju basah akibat peluh. 3 orang yang aktif dan bising tu rasanya bagai 10 orang plak yang bermain. Sesekali Abg Haq masuk ke dalam tabika jengah mama ada ke tak lepas tu sambung main lagi pastu jengah lagi..  hihihi risau mama balik tingalkan dia lah tu.

Makanan yang dihidangkan sedap dan saya yang dah makan kat rumah pun makan lagi. Cuma Abg Haq makan 2 suap je dah kenyang, sebenarnya Abg Haq leka nak bermain dengan kawan-kawan.

Saturday, February 14, 2015

Penyakit bawaan ibu hamil, sakit pinggang, kaki kejang, simpul biawak dan lain-lain

Persoalan untuk sakit-sakit bawaan ibu hamil, macam-macam masalah, lagi bagus kalau kita dapat elakkan daripada kita cari cara nak mengatasinya bila dah sakit kan. Jadi bagi ibu-ibu yang tercari-cari penyelesaian kepada masalah ini, jejom kita baca apa ibu-ibu ni kata : 

  • Eizan Adzan Sekarang ni dh 33weeks...sebelum pregnant hgga skrg mmg x pnh miss consume oste ni. Boleh dikatakn rasa lenguh2, sakit pinggang, cramp, sakit gigi, sembelit mmg xde lgsng...
    Pendek kata pregnant kali ni alhamdulillah sihat dan cergas je.
    **teman baik sepanjang masa.


  • Kakcik Maz Ostematrix buat gusi bengkak dan nyilu gigi kurang (kes lepas mengandung anak pertama ni). Mengandung anak ke-2 Cramp kaki langsung xde xde dah gusi berdarah nyilu2 gigi.. Alhamdulillah.


  • Noraimi Syazwani kalo sembelit time pregnant, amik oste ni insyaAllahbl setel
  • Nurul Huda M S Saya mmg suka sangat ostematrix. Masa preggie, masalah cramp kaki dengan sembelit takde. Badan lenguh sakit pinggang dan belakang hilang lepas bangun pagi fresh je. Kalau tak amik sebelum tidur, pagi esoknya mesti ada rasa lenguh lagi

  • Ckyndyg Nogha Suplemen wajib setiap malam! Sepanjang hamil Kali ini, baru 2x kaki cramp berbanding hamil sebelum ini. Alhamdulillah! 
    Ostematrix memang best & TERBAIK utk diamalkan ibu mengandung & menyusukan anak.


  • Atiqah Aziz suka ostematrix..amik dr awal, masa period susu xterasa kurang sampai xcukup supply pun..senang bgn pagi..xde malas2..senang membuang xyah tunggu lama2, hilangkan sakit sendi bila ambil sekali dgn ajht..saya hampir setiap hari angkut brg n anak serentak 20kg p balik keja..hihi..wlpn xspenuhnya xkejang kaki masa preggy yg bestnye xla start kejang kaki dr awal preggy.

  • Saya sangat suka jika anda mencuba terlebih dahulu, pasti akan kagum dengan hasil nya dan dengan izin Allah ye. InsyaAllah pasti membantu sangat-sangat. Banyak ibu-ibu yang dah mencuba dan mengakuinya. DAH CUBA PASTI JATUH CINTA. Oleh itu, ambil makanan yang berkhasiat semasa hamil dan supplement bagi mendapatkan khasiat yang mencukupi untuk diri dan bayi dalam kandungan. Wsalam..


Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.


Hanie
ID 866973
019-6609951
emy_2912@yahoo.com.my

Friday, February 13, 2015

Al-fatihah untuk Tuan Guru Nik Aziz

Saat ini baru diberi kesempatan menulis mengenai perginya seseorang yang memperjuangkan agama islam yang sangat saya hormati, bukan dari sudut politiknya, memang saya tak berminat sangat dengan politik tapi dari sudut agamanya. Sayu je hati bila terlihat newsfeed kat FB, Inalillahiwainailahirajiun, al-fatihah untuk Tuan Guru Nik Aziz. Sumbangannya kepada agama sangat lah besar. Pemergiannya juga amat-amat dirasai. Kata mereka di Kelantan sana, awan mendung seolah-olah mengiringi pemergiannya. Ramai sangat orang disana, Alhamdulillah allah permudahkan semua. Semoga Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. 

Teringat satu kisah yang diceritakan oleh adik waktu dahulu mengenai Tuan Guru Nik Aziz dan pen milik kerajaan (urusan kerja). Beliau akan menggunakan pen beliau sendiri untuk urasan peribadi dan tidak menggunakan pen milik kerajaan atas urusan peribadi. Begitulah amanahnya Tuan Guru Nik Aziz dalam memegang tanggungjawabnya. 

Ya Allah, terasa insaf diri ini, kerdilnya aku disismu Ya Allah.

Pic kredit : astroawani